1. Mendengar dan mengenal objek dengan perkataan
- Guru menayangkan beberapa keping gambar dan menyebut perkataan kepada murid
- murid dipilih untuk memadankannya dengan perkataan yang telah diberikan
2. Memahami maksud ayat
- Guru membancakan sebuah petikan kepada murid dan apabila ditanya berkaitan dengan petikan tersebut mereka dapat menghuraikannya dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Melaksanakan arahan
- Guru memberi arahan kepada murid untuk melakukan beberapa aksi yang menarik.
4. Mendengar dan mendapatkan maklumat
- murid-murid mendengar perbualan temu bual daripada pita rakaman yang telah disediakan
- murid-murid dikehendaki menulis semula perkara yang telah mereka dengari
5. Mendengar dan mengenalpasti urutan cerita dan peristiwa
- Guru memberikan lembaran kerja mengarahkan murid menyusun ayat-ayat menjadi sebuah cerita setelah guru bercerita dihadapan murid-murid
6. Mendengar untuk mendapatkan fakta
- Murid-murid menulis beberapa fakta selepas mendengar dokumentari di kaca televisien.
7. Mendengar dan mengecam bunyi
- murid-murid meneka bunyi-bunyi haiwan melalui rakaman yang telah dipasang.
8. Mendengar dan memadan
- Guru melekatkan beberapa keping gambar di hadapan kelas dan beberapa orang murid akan dipilih untuk memadankan kad perkataan dengan gambar yang telah dilekatkan di hadapan.
9. Mendengar dan menulis
- Guru menyuruh murid-murid menulis beberapa ayat yang diperkatakan oleh guru.
10. Mendengar dan mencari jalan
- Guru memberi memberi arahan untuk mencari bahan pengajaran di luar kelas
- Murid secara berkumpulan mencari bahan yang dikehendaki oleh guru tersebut
11. Bersoal jawab
- Membuat sesi perbincangan dalam kumpulan berkaiatan dengan tugasan yang diberikan oleh guru.
No comments:
Post a Comment