Peringkat | Skor | Konstruk | Kriteria / Keterangan |
Sangat Baik | 34 - 40 | 1. Tatabahasa dan kosa kata | · Bahasa gramatis, penggunaan kosa kata sangat tepat. |
2. Sebutan, intonasi dan nada | · Sebutan betul, sangat jelas dan tepat. · Intonasi dan nada betul. | ||
3. Kefasihan | · Keseluruhan pengucapan sangat petah dan fasih. | ||
4. Idea | · Keseluruhan pengucapan mencapai maksud. · Idea sangat tepat serta matang. | ||
5. Bertatasusila | · Pengucapan yang sangat beradab, bersopan dan santun berbahasa. | ||
Baik | 25 - 33 | 1. Tatabahasa dan kosa kata | · Bahasa gramatis, penggunaan kosa kata tepat. |
2. Sebutan, intonasi dan nada | · Sebutan betul, jelas dan tepat. · Intonasi dan nada betul. | ||
3. Kefasihan | · Keseluruhan pengucapan petah, fasih dan idea tepat. | ||
4. Idea | · Keseluruhan pengucapan mencapai maksud. · Idea tepat serta matang. | ||
5. Bertatasusila | · Pengucapan beradab, bersopan dan santun berbahasa. | ||
Memuaskan | 16 - 24 | 1. Tatabahasa dan kosa kata | · Bahasa masih gramatis, penggunaan kosa kata masih tepat. |
2. Sebutan, intonasi dan nada | · Sebutan masih betul, masih jelas dan masih tepat. · Kebanyakan intonasi dan nada masih betul. | ||
3. Kefasihan | · Keseluruhan pengucapan masih petah, masih fasih dan idea masih tepat. | ||
4. Idea | · Keseluruhan pengucapan masih mencapai maksud. · Idea masih tepat serta masih matang. | ||
5. Bertatasusila | · Pengucapan masih beradab, masih bersopan dan masih santun berbahasa. | ||
Kurang Memuaskan | 07 - 15 | 1. Tatabahasa dan kosa kata | · Bahasa kurang gramatis, penggunaan kosa kata kurang tepat dan kadangkala salah. |
2. Sebutan, intonasi dan nada | · Kebanyakan sebutan kurang betul, kurang jelas dan kurang tepat. · Intonasi dan nada kurang betul. | ||
3. Kefasihan | · Keseluruhan pengucapan kurang petah, kurang fasih dan idea kurang tepat. | ||
4. Idea | · Kebanyakan pengucapan tidak mencapai maksud. | ||
5. Bertatasusila | · Pengucapan kurang beradab, bersopan dan kurang santun berbahasa. | ||
Tahap Pencapaian Minimum | 01- 06 | 1. Tatabahasa dan kosa kata | · Keseluruhannya lemah. · Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu. |
2. Sebutan, intonasi dan nada | |||
3. Kefasihan | |||
4. Idea | |||
5. Bertatasusila |
Thursday, October 14, 2010
Kriteria Pemarkahan Ujian Lisan Bahasa Melayu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment